Näytetään tekstit, joissa on tunniste pintaremontti. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste pintaremontti. Näytä kaikki tekstit

tiistai 10. tammikuuta 2017

Pikkula.

Nyt vihdoin kelpaa esitellä meidän kaikista pienin huone, pikkula. Eli siis vessa.
Eilinen päivä menikin ihan vessan lattialla makoillessa. Olen ennenkin joutunut turvautumaan vessan lattiaan, mutta tällä kertaa olosuhteet olivat kaikin puolin mukavammat ja olokin oli parempi kuin aikaisemmilla kerroilla.

Tämä pikkula on oikeastaan ollut vain lasten ja vieraiden käytössä, minulla on oma kylpyhuone yläkerrassa ja miehellä alakerrassa. Mitenkään kutsuva tila tämä ei ole ollut missään vaiheessa, vaikka olen yrittänyt maalata seiniä ja vaihtaa kalusteita jo aikaisemmin. Seinät olivat samaa sävyä kuin lattia alunperin, sekä allaskaappi oli myös vaaleanpunertava. Sen toki ymmärrän, että tällaista värivalintaa kukaan tekisi, vaan jo talon rakennus vaiheessa on käynyt virhe ja papereista löytyy lappunen jossa on reklamoitu rakennuttajalle väärän värisistä seinäpinnoista.

Syy miksi eilen vietin niin paljon aikaa lattianrajassa on se, että päällystin todella ruman värisen ja pinttyneen lian peittämän lattian eli DC fixsasin. En ole koskaan aiemmin käyttänyt kyseistä tuotetta enkä ole ollut kauhean kiinnostunutkaan siitä, mutta nyt päätin testata koska en keksinyt parempaakaan vaihtoehtoa. Jostain luin käyttökokemuksia että on kesytänyt lattiapinnoissakin ihan hyvin... Ja jos ei kestäkään niin saan helposti muovin irti lattiasta ja jatkan elämääni lompakko yhdeksän euroa kevyempänä.














Itse työn osuus oli aika hankalaa. Tila oli ahdas ja välillä änkesi jopa yleisöä samaan tilaan. Lattialla oli kaiken maailman putkia ja muuta joiden ympärille muovi piti askarrella. Muovi tarttui kiinni joka paikkaan ja itseensä. Muovi ryppyili. Loppujen lopuksi lattia on melkoinen palapeli ja jonkun silmään ala-arvoisesti asennettu, mutta nyt se kelpaa ainakin minulle. Ja parempi on kelvata muullekin perheelle.

Musta lattia toi sellaista fiilistä jota olin alitajuisesti hakenutkin. Aikoinaan ihastuin Tallinnassa ravintola F-Hoonen naistenhuoneeseen, kaikessa karmeudessaan. Onneksi löysin vielä arkistojen uumenista kuvan siitä; HIENO, eikö vain?!

EDIT. 

No niin. 
Onnistuin poistamaan sen kuvan ikuisiksi ajoiksi.
Täytyy siis lähteä paikan päälle Tallinnaan, 
jos haluaa nähdä tämän "kuuluisan" WC:n.



tiistai 1. marraskuuta 2016

Raikastus.

Vihdoin!

Vihdoin sain sopivan hetken ja itsestäni sen verran irti, että maalasin yläkerran olohuoneen beigen väriset seinät, yllätys yllätys, valkoiseksi. Olohuone on ollut ihan kiva aikaisemminkin, mutta olen jossain elämän vaiheessa saanut tiedostamattani jonkinlaisia traumoja juuri tuosta beigestä väristä, enkä vieläkään koe sitä omaksi värikseni. Se on niin tylsä, niin tunkkainen ja imee kaiken valon itseensä.
Ja mainitsinko jo, TYLSÄ.





Toistaiseksi vielä muut ruskeat seinät saivat jäädä, eli erkkerin  myyränruskeat seinät sekä musta-ruskea tapetti telkkarin taakse. Tapetin tilalle harkitsen jotain uutta, vielä ei ole sopivaa ideaa tullut vastaan.  Kunhan saan uuden sohvan, joka odottaa verhoilua, paikalleen niin sitten alkaa vasta paremmin hahmottua koko tila. Nykyinen sohva on kulkenut jo vuosia mukanamme. Ah niin kulahtanut, mutta mukava istua ja koko perhe mahtuu yhtä aikaa rötköttämään siinä.


















Valkoinen maali raikasti koko yläkertaa todella paljon. Jouduin tietysti ottamaan verhotangot irti että sain maalattua ikkunaseinän, ja itseasiassa myös verhottomuus tuo tilaan raikkautta. Luulen että verhotangot jäävät nyt kokonaan pois.

Kultaisen sohvapöydän löysin joskus vuosia sitten ikean alennusmyynnistä, mieheni oli silloin ihan kauhuissaan miten ruma pöytä voi edes olla. Ostin kun halvalla sain. Nykypäivänä joku voisi pitää sitä jopa trendikkäänä! Toinen  pöytä oli jätetty tänne taloon kun muutimme, ja aikansa se pyöri milloin parvekkeella ja milloin autotallissa, kunnes päätin maalata sen mustaksi alkuperäisen kirsikan sijaan. Ihan kiva siitäkin tuli.

En ole toistaiseksi perehtynyt valokuvaukseen kovinkaan intohimoisesti vaan kuvaan ihan vain puhelimella, mikä on toisaalta tosi näppärää kun saa valokuvat tallennettua suoraan niin että voi käyttää läppärillä ilman sen enempiä siirtämisiä. Teen mielummin postaukset siis läppärillä. Tällä kertaa vain sattui käymään niin että puhelimeni meni rikki enkä osannut varmuuskopioida uudesta vehkeestä niitä kuvia, joten tätäkin koitin saada julkaistua pari viikkoa, joten nyt parin viikon kokemuksella, olen edelleen ihan fiiliksissä muutoksesta.

Jos olisin kiinnostunut hankkimaan paremman kameran, mitä suosittelisit?


torstai 25. helmikuuta 2016

Meidän makuuhuone.

Styleroomin sisustushaasteen innoittamana sain vihdoin minun ja mieheni makuuhuoneen laitettua kuvauskuntoon.

Ostaessamme talon huoneessa oli tehosteseinällä tummanlila kukkatapetti ja muut seinät vaaleanpunaiseksi maalatut, eli ihan hirrrveän romanttiset.


Alkuun oli pakko sopeutua, ja jonkun aikaa niillä mentiinkin. En muista milloin, mutta on siitä jo aikaa kun tapetti sai lähteä ja maalasin kaikki seinät valkoiseksi.
Vihdoin sain huoneeseen haluamaasi ilmettä ja luonnetta, lopputuloksen ollessa tällainen.





No joo, vähän hienosäätöä uupuu vielä, pitäis saada seinään kiinni sinne kuuluvat kyltit ja muu rekvisiitta. Rekvisiittaa ja muuta täytettä huone nimittäin kaipaa ollessaan pinta-alaltaan 20-25m2, en ole mitannut,  ettei näytä liian valjulta ja tyhjältä. Toisaalta on kiva että kerrankin on tilaa ympärillä.

Kierrätyksen tulos on tämäkin sisustus.

Matot, villamatot, ovat isoisoäitini peruja. Alkuperää en tiedä mutta saattavat olla ulkomailtakin peräisin, esiäitini kun on melkoinen maailmanmatkaaja. Matoissa ei ole hapsuja oikeastaan mitään jäljellä, mutta se kertoo vain siitä kuinka ahkerasti ne ovat olleet käytössä.

Yöpöydät ostin joskus huudosta vitosella ja maalasin valkoiseksi.  Vetimet vaihdoin.

Sängyn päädyssä oleva vanha ovi löytyi mummini synnyinkodin navetasta.

Lamput yöpöydillä on kirpparilta, ne pitäisi ehkä ruuvata seinälle.

Lehmäntalja on tori.fistä. Päiväpeittoa käytämme harvakseltaan joten se ajaa asian hyvin. Sitäpaitsi kivaa päiväpeittoa ei ole tullut vastaan.




Vanha lipasto on taasen mieheni isoäidiltä ja on kulkenut aina matkassa. 

Ikkunanpokat face-kirpparilta vitosella. Niihin voi varastoida kaikkea tarpeellista. 

Peili ja kuppi koruille, nekin kirpparilta. Huoh. Alkaa käymään yksitoikkoiseksi.
Parempi lopettaa tähän.



Itse ihan tykkään lopputuloksesta. Mitä mieltä Sinä olet?


torstai 11. helmikuuta 2016

Pintaremonttia.

No niin, pieni freesaus yhteen makkariin on nyt tehty.
Lähtö tilanne oli se, että meillä oli lapsilla omat huoneet, jotka vaihdettiin yhdeksi nukkumatilaksi, eli nukkumahuoneeksi ja leikeille ja muulle viihteelle tarkoitetuksi huoneeksi.

Molemmat tilat kaipasivat freesausta, nyt ensin oli vuorossa leikkimähuone.


Huoneessa oli ihana vaaleanpunainen tapetti jossa oli ruusuja ja jotain kaunokirjoitusta. Aika hattarainen. Tapetti sai lähteä ja onneksi irtosi aika hyvin, oli minulla myös lapsityövoimaa apuna näppärine käsineen. Oletan, että seinät ovat jotenkin valmiiksi tapetoituja jo siinä vaiheessa kun talo kasataan (?). En ole varma mutta työn jälki on sen mukaista ja levyjä ei ole pahemmin paikkailtu ennen tapettia. Aika paljon saa pakkelia kulumaan ennen kuin voi suunnitellakaan maalausta.




Oikeanpuoleisesta kuvasta näkyy paikkauksen tarve; naulankantoja ja reikiä on tosi tiheästi. Yhden seinän (sen suurimman) jätin paikkaamatta, sillä sille on tarkoitus tulla tapetti. Halusin huoneen kuitenkin käyttökuntoon joten maalasin seinän vain kertaalleen. 




Jäljellä on vielä hauskin eli ns. sisustusosio, vielä huone on kovin steriili kun seinillä ei ole mitään ja tavarat eivät ole löytäneet vielä paikkaansa.  Koitan tänään vielä saada kuvia koko huoneesta :) 




Linssiludellekin muutos ilmeisestikin kelpasi. Hän pyöri jaloissa kokoajan kun yritin ottaa valokuvia, sillä tuloksella että joka kuvassa oli nokka tai hännänpää 

Vähän jo itseänikin jännittää lopputulos, sisustuksen väritys on nimittäin vähintäänkin mielenkiintoinen.

Arvaatko jo mitä värejä sisustukseen tulee?