Näytetään tekstit, joissa on tunniste eteinen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste eteinen. Näytä kaikki tekstit

torstai 1. kesäkuuta 2017

Eteisen uusi kaappilöytö.

Käväsin tuossa eräänä päivänä pyörähtämässä kierrätyskeskuksessa, ja mihin siellä törmäsinkään?












60- luvun liinavatekaappiin ja vielä suht edullisesti verrattuna siihen, kuinka paljon niistä tänä päivänä pyydetään. Oikeastaan ihan vahingossa ja huomaamatta lähdin tekemään kauppoja kaapista ja vasta kun ajelin kotiin päin kaappi kyydissä, ymmärsin ettei sille ole sopivaa paikkaa eikä edes tarvetta.

Muutamaan paikkaan sitä mallailtuani päätin, että eteisessä kenkähyllyn virkaa toimittanut joku-muu-hyllykkö sai väistyä kaapin tieltä.

Kaappi vetää sisäänsä vähän vähemmän kenkiä kuin edellinen ratkaisu, mutta pidän siitä että kengät ovat ovien takana. Koon puolesta kaappi istuu tuohon syvennykseen ihan hyvin, saan edelleen laukut roikkumaan koukuista ja kaapin päälle saa avaimet ja muut asiat säilytykseen.

Bongasin sillä samalla kierrätyskeskusreissulla myös tuollaisen kauniin muotoisen peilin kolmella eurolla. Unohdin vain silloin kaappi hössötyksen keskellä ostaa sen, joten täytyi myöhemmin palata ostamaan peili; Onneksi se oli vielä tallella. Peili on tarkoitus ripustaa seinälle kunhan saan jotain millä ripustaa.

Jostain, en yhtään muista mistä, tarttui mukaan myös tämä näppärä kenkä-kaveri.




Ja hei, kasvihuone projekti eteenee hitaasti mutta varmasti (!), koitan saada jotain yhteenvetoa aikaiseksi lähipäivinä.


lauantai 11. maaliskuuta 2017

Voi eteinen.

Oletko koskaan  miettinyt mitä toisten päässä liikkuu? Tai on liikkunut? Esimerkiksi poliitikkojen?
Tai arkkitehtien. Minä mietin tälläkin hetkellä. Joskus törmää niin muka-hyvin suunniteltuihin ratkaisuihin jotka eivät käytännössä toimi ollenkaan. Esimerkiksi meidän eteinen.

Heti ulko-oven vasemmalta puolelta lähtee portaat yläkertaan L-muodossa ja näin ollen portaiden alle jää aika paljon hukkatilaa. Oven oikealla puolella on kaksi metriä tilaa vaatteille ja kengille.

Portaiden alla on myös patteri.


Näin talviaikaan nelihenkisellä perheellä on yllättävän paljon vaatteita käytössä, varsinkin kenkiä täytyy olla joka lähtöön kelien ja käyttötarkoituksen mukaan. Kenkätelineeksi hankin joskus Jyskistä hyllykön, joka on tarkoitettu kai kirjahyllyksi oikeasti. Kengät tuovat luonnollisesti lunta ja kuraa sisään, joten lattia on usein märkä. Paksu juuttimatto pelastaa sukat kastumiselta kun eteisestä pujotellaan kenkien läpi yläkertaan.



Oikeanpuoleisella seinustalla on iso vaatekaappi joka on yleensä ängetty täyteen vähemmällä käytöllä olevia vaatteita ja aikuisten olisi tarkoitus laittaa takkinsa sinne nätisti henkariin roikkumaan. Lapsilta se henkarointi ei ihan onnistu, joten olen laittanut lapsille oman naulakon portaiden alle, vähän lyhyempinä kun mahtuvat siellä pukemaan. Hanskoille ja pipoille on laatikosto, lasten ylimääräisille kengille pärekori.

Lapsille tarkoitettu naulakko on vaihtunut jo monta kertaa, tämän hetkinen ratkaisu on tuntunut kaikista toimivimmalta tähän asti. Tämä onkin sellainen helppo DIY- kyhäelmä. Minulla ei ollut tarkkaa suunnitelmaa, vaan lähdin vain tekemään ja lopputulos on ainakin toistaiseksi pysynyt kasassa :)









Tähän tarvittiin 2 kpl Ikean hyllynkannattimia, liimapuulevy (80cm), harjanvarsi, kaksi vahvaa kumilenkkiä, muutama ruuvi ja s-koukkuja tai henkareita.

Käytin tähän sellaista aavistuksen tukevampaa harjanvartta, jonka sahasin noin metrin pituiseksi.

Hyllynkannattimet kiinnitin seinään niin, että päälle tuleva levy menee tasan kannattimien ulkoreunan kanssa.

Naulakon voi kasata eri tavoilla, joko niin että harjanvarsi tulee ylös-etuosaan henkaritangoksi, tai alas-takaosaan tangoksi koukuille. Hyllylevy on helppo kiinniittää kahdella ruuvilla kannattimissa valmiiksi olevien reikien kohdalta (Riippuu tangon paikasta kiinnitetäänkö etummaisista vai taaemmista rei'istä.) Harjanvarren voi lukita paikoilleen kumilenkkien avulla. Naulakkoa on helppo muunnella myöhemmin tarpeen mukaan.









Hyvin mahtuu myös kahdentoista lapsen vaatteet naulakkoon. Testattu on :)

Pakko mainita vielä, että aloitin tämän tekstin kirjoittamisen varmaan jo viime vuonna, mutta syntisen huonon kuvien laadun takia olen pyöritellyt sitä ja unohtanut välillä kokonaan. Nyt päätin kuitenkin puskea tämän ulos, sillä minun mielestä tuo naulakko on ihan kehitys kelpoinen hökötys, jota muutkin pienen budjetin harrastajat voisi kokeilla.