Näytetään tekstit, joissa on tunniste 1904. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste 1904. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

Korjausta kaipaava torppa.

Kävin viime viikolla nopeasti kääntymässä mökillä, ja vihdoin sain otettua kuvia torpan todellisesta tilasta. Viime kesänä vietimme muutamia öitä mökissä, eikä ongelmia ilmennyt mutta olisihan se kiva saada koko tila käyttöön. Voit lukea aikasempia tekstejä täältä (KLIK!) ja (KLIK!)

Varoitus: Kuvat eivät ole millään tavalla stailattuja ja kuvissa saattaa esiintyä epämääräistä ja ylimääräistä tavaraa.

Harmaalla merkitty alue purettu.














Tällä hetkellä torpan etuosan lattia on purettu ja maata kaivettu pois. Eteisen kohdalta lattia on levytetty jotta siitä pääsee kulkemaan. Syy tälle tilanteelle on rakennuksen korjaus 90- luvun alussa, jolloin alunperin kylmä etuosa eristettiin väärillä menetelmillä. Uusi lattiarakenne oli betonivalu - kipsilevy (!) - mineraalivilla (!) - lattia. Ilman asiaan perehtymistäkin voi ymmärtää että ajan mittaan kosteus nousee rakenteisiin ja lopputulos ei ole hyvä. Tässä tapauksessa pääsi lattiasieni kehittymään.

Lattia on ollut nyt 6-7 vuotta auki joten sieni on kuivunut ja sen puolesta vaaraton, mutta jatkossa täytyy pitää huoli että kosteutta ei pääse uudestaan rakenteisiin. Lahot rakenteet täytyy vaihtaa uusiin, eli tiedossa on etuosan kengitys ja lattiavasojen vaihto. Tietysti myös uudet väliseinät, lattiat ja seinäpinnat laitetaan, kun sinne asti päästään. Ulkoverhousta vaihdetaan ja maalataan, sadevesikourut pitäisi hankkia ja asentaa, maata muokata viettämään pois päin rakennuksesta. Hommaa riittää!

!! Minulle saa tarjota korvaushirttä ja vanhan näköisiä sadevesikouruja ja syöksyputkia, mikäli nurkissa pyörii ylimääräisiä. Alueena mielellään Uusimaa / eteläinen Kanta- Häme. !!


Kaiken muun kivan lisäksi koin jännittäviä hetkiä, kun tämä kaveri viihdytti minua läsnäolollaan:




En vielä tiedä kuka tämä on, mutta toivon todella kovasti ettei olisi Herra/Rouva Jumi. Ensi kerralla mökillä käydessä täytyy katsoa jauhot ja muut läpi, löytyykö niistä elämää ja mikäli näitä kavereita näkyy niin ottaa yksi talteen ja käydä tunnistuttamassa se. Tunnistamiseen asti saa kaikki korjaussuunnitelmat olla jäissä.

Kaikki vinkit, asiantuntijalausunnot ja kokemukset ovat tervetulleita, tai jos sinulla on blogissasi kertomuksia omasta remonttikohteesta niin vinkkaa :)





maanantai 29. elokuuta 2016

Kuvia mökiltä.

Olemme kesän aikana laitellut ja fiksaillut mökkiä siihen kuntoon, että siellä voi yöpyä. Mökkimme on on ihana, mutta tuottaa valtavasti harmaita hiuksia ja tuskasteluja (tässä kohtaa suosittelen katsomaan kuvia täältä (KLIK) .

Tämä tötterö on remontoitu 90-luvun alussa, tietysti sen ajan muodin mukaisesti. Remppamiehiäkin oli paikalla, ketäs siellä nyt olikaan, ainakin Masa ja Reiska ja Pertsa ja ... Eli ammattimiehet paikalla ja vatupassina toimi ilmeisesti Lappari- pullo. Joka nurkasta, varsinkin laatoituksesta (katonrajasta puhumattakaan, ei onneksi näy kuvissa) voi huomata että sitä vatupassia tuli ehkä nautittua remontin ohessa vähän enemmän kuin olisi ollut tarpeen.

Lopputuloksena voidaan nyt kahdenkymmenenviiden vuoden jälkeen todeta, että kipsilevy ei sovi lattiarakenteisiin, ei seiniin, ei kattoon, eikä varsinkaan vanhaan hirsitaloon. 

Menemme viikonlopuksi taas mökille niin yritän muistaa ottaa kuvia näistä remppaa vaativista kohdista. Teen sitten pitkän postauksen kunnostustarpeista ja niiden aikatauluista.









Eli nämä on niitä ennen- kuvia. Kaivoin nämä omista arkistoistani, eikä niiden ollut tarkoitus tulla mihinkään esille, eli ei kannata kovin kriittisesti arvioida kuvien laatua.






Tässä on vähän uudempaa kuvaa, tosin tässäkin kovin keskeneräistä. Koska viemäröintiä ei ole, kasaan keittiö-kompleksin ihan eri seinälle, ja vanha saa lähteä pois.
Olen tuonut mahdollisimman paljon alkuperäisiä kalusteita takaisin sisälle, onneksi navetassa on säilynyt monenlaista tavaraa, kuten keittiönpöytä ja tuolit; niille riitti vain hyvä pesu, . 
Facebookin ryhmästä sain ilmaiseksi hankittua keittiökalusteen, jonka maalasin uudestaan.
Muutakin navetasta on tullut kannettua ulos, kuten kirjoituspöytä omasta lapsuudestani, joka toimittaa väliaikaista keittiöntason virkaa kunnes löydän jotain kivempaa.








Ja loppuun muutama tiukasti rajattu kuva sisältä:
















Yritimme asentaa tätä vanhaa kaappia seinälle. Yritykseksi jäi. 
Eihän tuohon kipsi(kakka)levyyn jäänyt kuin kaksi isoa reikää muistoksi (kuva otettu ennen reikiä). FCK.


lauantai 9. tammikuuta 2016

Haaveita.

Tällä hetkellä en ihan tiedä mihin suuntaan lähteä haaveiden ja unelmien kanssa.
Sen tiedän että joskus ne tulevat toteutumaan, sen verran voimakkaasti veri vetää sinne suuntaan, mutta aikataulullisesti ei välttämättä niin nopeasti kuin haluaisin. 

Laitan kuvatulvan, sillä niinkuin tiedetään, yksi kuva kertoo enemmän kuin... 
Tässä siis muutama tuhatta sanaa:















Kyseessä on siis 1904 rakenettu "sukutilani", josta aion kunnostaa oleskelukelpoisen kesäpaikan.

Tai ainakin haaveissa on. 

Tai ainakin on ollut.