Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulu. Näytä kaikki tekstit

torstai 8. joulukuuta 2016

Joulu DIY part 2.

Täällä on edelleen joulupaja käynnissä. Kiva tehdä pieniä "lahjoja", vai miksi niitä nyt kutsutaankaan kun viedään sukulaisille ja tutuille jotain joulumuistamisia? Joulutervehdys? Tarkoitan siis niitä hyasintteja ja konvehtirasioita joita viedään sukulaisille ja tuttaville, sitten niitä kierrätetään aina seuraavalle oventakana kävijälle.  No, ehkä vähän huono vitsi, mutta tarkoituksena on tehdä jotain persoonallisempaa ja henkilökohtaisempaa viemistä, ainakin itselle tulee hyvä mieli siitä.

Tiesittekö muuten että vaahtokarkit on ihan törkeän helppo tehdä itse?
Näin on. Aika makea joululahja :)














Itsenäisyyspäivänä halusin laittaa saamani sinisen hyasintin (!) vanhaan lasikannuun jonka löysin viimeksi kirpparilta. Kiersin juuttilankaa puolihuolimattomasti kannun alaosaan, jotteivät multa ja juuret näkyisi niin rumasti. Tosi nopea "tuunaus" ja helposti purettavissa, myös ihan hauskan näköinen. 

Iittalan Kastehelmi tuikut saivat alleen Ikean lasinaluset. Ei mikään vuosisadan keksintö, mutta mielestäni toimii! 



tiistai 6. joulukuuta 2016

Joulu DIY part 1.


Joulu kolkuttelee jo kulman takana. Joululahjat odottavat vielä kaupoissa, mutta muuten jouluvalmistelut ovat jo kovalla hulinalla käynnissä. Aikaisempina vuosina joulu on ollut töissä sesonkiaika, tänä vuonna on ihanaa kun ehtii näpertämään kaikkea ihanaa! 
   
Ensimmäisenä valmistui huopuvat mustikka- vuohenmaitosaippuat, joulukoristeet soodataikinasta sekä super-rapeat kuivatut omenalastut.

Soodataikina on todella helppo tehdä, ja itse tein sen perunajauhoista sillä niitä oli valmiina kaapissa. Koristeista tuli vitivalkoisia ja sooda tekee niistä myös jännästi kimaltavia.

Saippuoiden kohdalla vähän oikaisin käyttämällä valmista saippuamassaa. Massaan vain mustikkaa sekaan, jäähdytys, 100% villalankaa ympärille ja pieni huovutus. Saippua huopuu käytettäessä koko ajan enemmän, ja on mukavan vaahtoava käsien pesuun. (Olen käyttänyt myös tahrojen hankaukseen ja toimii loistavasti!) 

Omenat viipaloin mandoliinilla ohueksi ja dippasin vielä jouluisilla mausteilla maustetussa kevyessä sokeriliemessä. Uunissa kuivatus ja herkut ovat valmiita vaikkapa lahjaksi. Näihin tulee oikeasti himo.
  


















Ihanaa joulun odotusta! Täällä jatketaan puuhailua ja odotellaan joulustressiä :)



keskiviikko 23. joulukuuta 2015

Joulu.

Jouluaatto on huomenna. Olin suunnitellut jouluna tekeväni vaikka minkälaista asiaa, ja olin myös suunnitellut että tänä vuonna ehdin valmistautumaan ajoissa, pakkanen täyteen jouluruokia, leivonnaisia. Itse tehtyjä joulutervehdyksiä, sinappia ja hillokkeita.
Hups.






Kolme päivää sitten kävin ostamassa jouluruoat,  lahjat, kaikki. Eli se siitä.

No, ei myöskään ykkösasia ole ollut tämän blogin kirjoittaminen, muutaman kuvan olen muistanut napsaista sieltä täältä.

Tunnelmallista joulua, ystäväiseni!






 












lauantai 14. marraskuuta 2015

Joulua kohti.

Ajatukset suuntautuvat jo jouluun ja yllättävästi kirpparikierroksilla on tarttunut mukaan jouluhenkisiä tavaroita, tavaroita joihin en muuhun vuoden aikaan kiinnittäisi huomiota.

Mikä se onkaan se jouluntaika, joka saa ihmisen pois lestistään ja ihan höperöksi?

Ensimmäinen "löytöni " oli vanha ja karmeassa kunnossa oleva alpakka(?)vati. Ihanan perinteinen ja romanttinen!

Kuvassa ennen puhdistusta.
 Katseeni kiinnittyi ihan mielivaltaisesti myös jouluisiin kankaisiin sekä liinoihin ja verhoihin, muutama tarttui myös mukaan. Kävin kiskaisemassa myös tuija-paran mukaan kuvaan takapihalta, parempien havukasvien puutteessa.



Jotenkin tuo mummolafiilis lämmittää näin joulun alla.

Vähän eri tyyliin löysin myös kankaita, ehkä ne päätyvät verhoiksi jossain vaiheessa..?

Tavoitteenani oli löytää myös "roskille" eli manteleille ja rusinoille joku kiva kipponen, ja sehän löytyi. En tiedä miksi mutta kiposta tuli vahvasti joku lapsuudenmuisto mieleen. Kotona huomasin sen olevan Riihimäen tuotantoa.

Etsin myös vanhaa kirjaa joulukorttiaskarteluihin ja löysinkin Kodin keittiötieto- kirjan. Aloin jo miettimään raaskiinko sittenkään laittaa sitä silpuksi, ihan päteviä vinkkejä siinä näytti olevan.

Ehdoton suosikkini on myös Aalto-piparkakkumuotti, tällaisen Aalto fanin unelma :)




Kynttilän jalat kuuluvat tietysti myös jouluun, nämä puiset hankin kuitenkin ehkä jo viime keväänä?



Ja sitten se paras osuus ja salaisuus, eli kaikki nämä ostokset olivat joko kaksi ekeä tai alle, eli kukkarokin kiittää ja kumartaa. Joulun odotus alkakoon.