Näytetään tekstit, joissa on tunniste Arabia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Arabia. Näytä kaikki tekstit

lauantai 12. maaliskuuta 2016

Löytojä ja yllätyksiä!




Eilinen päivä valkeni synkkänä ja tuntui muutenkin että kaikki olivat nousseet vasemmalla jalalla sängystään. Onneksi oli vapaapäivä. Päätin, että parempi lähteä vähän tuulettumaan sillä aikaa kun lapset ovat kouluissaan. Arvatkaa kannattiko?

Päätin lähteä eri suuntaan kuin yleensä, tutustumaan pariin kirpputoriin jossa en ole aikaisemmin käynyt ( tai toisessa kerran mutta pikaisesti vain) niiden aukioloaikojen meidän aikatauluihin sopimattomuuden vuoksi.






Ensimmäinen kirpputori oli todella siisti, samassa tilassa toimii myös sisustuskauppa ja kahvila, ja ihmisiä tuntui olevan paljon liikenteessä. Mukaani tarttui eriparisia, sinisävyisiä vanhoja Arabian astioita (ja myös ei Arabiaa), joita olen tiedostamatta alkanut haalimaan. Eräs vanhempi herrasmies tuli pilke silmäkulmassaan kyselemään eikö pitäisi olla kaksi kahvikuppia eikä vain yksi ;)

Toinen kirpputori oli vanhassa hallissa ja ensivaikutemaltaan ei niin siisti kuin ensimmäinen. Mutta tavara oli hyvää. Ja sitä oli paljon. Myös täältä tarttui mukaani Arabiaa ja sitten tosi kivat leivoshaarukat. Nämä astiat ja välineet tulevat ihan käyttöön, sitten kun on mökki joskus valmiina. Pakkasin ne jo pahvilaatikkoon odottamaan.







Huomasin myös rullalla olevan vanhan paperijulisteen tai mainoksen. Paperi oli niin haurasta etten viitsinyt sitä sen enempää availla sitä vaan päätin ottaa sen halvan hinnan takia ja tutkia enemmän kotona. Ja kotona siitä kuoriutui vallan mainio löydös!






Helan och Halvan, eli Ohukainen ja Paksukainen, elokuvajuliste! Mahtavaa! Ja miten vanha! Alareunassa on teksti "Borås Kliché & Litografiska AB" joka on ruotsalainen vanha painotalo, ymmärsin että nimi olisi vaihdettu toiseksi vuonna 1933. Julisteen koko on 70x100.





Ja kuten ostoskanavalla sanotaan; "Eikä siinä vielä kaikki!"

Helan och Halvan- julisteen sisällä oli rullalla toinen juliste. Vaikutti siltä että edes myyjä ei ollut tiennyt sen olemassa olosta. Se on ilmeisesti jokin opetusjuliste kääpälajeista. Alareunassa lukee "Tilgmannin kivipaino, Helsinki" Tämäkin juliste on siis oikeasti vanha. Ja todella hyväkuntoinen, ihan muutama ryppy siihen on ajan saatossa tullut ja yhdestä kohdasta vähän saanut osumaa.







Kuvat eivät nyt ole kauhean suunniteltuja ja aseteltuja, näpsin kuvat vain kun olen niin täpinöissäni näistä! Kehykset täytyy hankkia ja sitten alkaa miettiä mihin nämä oikein sijottaisin? Uskomaton tuuri, eikö vain?



maanantai 8. helmikuuta 2016

Kirpputorilta terveisiä.

Ihana kevät tekee tuloaan, maljakossa taas uusi kimppu tulppaaneja. Ei haittaa vaikka ulkona sataa räntää kuin Esterin juuri sieltä. Tällä hetkellä se sataa näköjään vaakasuoraan. Nice.



Valkoisten tulppaanien joukkoon oli päässyt  yksi joka halusi eroittua joukosta hempeän vaaleanpunaisena. Erikoisen piristävää mielestäni.

Olen käynyt kiertelemässä lähiaikoina tosi paljon kirppareita, on käynyt melkein jo työstä. Onneksi on joitain ihanuuksia jäänyt haaviinkin, joten muutaman kuvan laitan esille.

Kivat käsintehdyt shakkilaudan ja nappulat löysin ensimmäisenä, tarkoitus on ehkä sijoittaa nämä tällähetkellä remontin alla olevaan lasten "viihdehuoneeseen" , mutta sopivat ne itseasiassa tuohonkin ihan näppärästi. Ei kyllä tainnut veistäjä päästä tuntipalkoille tällä kaupalla.





Kaiken maailman kippoja ja kuppeja myös tarttui mukaan, ihan muutamasta viitsin ottaa kuvia, varsinaisia huippulöytöjä en tehnyt (ai niin,, paitsi Steltonin termarin) mutta ihan kivoja käyttöesineitä kylläkin. Osa Arabiaa ja osa ei. Arabian keittolautaset tuli mukaan 20cnt kappale ja  ne meni suoraan käyttöön. 




Riihimäen purkit löytyivät kaikki eri kirpputoreilta, oliskohan ollut yhteensä n. 5 euroa. 


Hauskin ostos oli tämä vanha liukuri, eli taivutettu vanerinpala. Joku radikaali oli hienosti kirjoittanut nimensäkin siihen. Ajattelin kyllä vähän raaputella ja lakata uudestaan tämän, onhan se  aika anarkistinen tuon tekstin kanssakin. Tulikohan Siskosta juppi, hippi vai punkkari?